Blogger Templates

Monday, December 8, 2008

RomLaH...ThE UnToLd StoRies


TAJUK BUKU : ROMLAH...THE UNTOLD STORIES
PENULIS : 18 PENULIS (8-SINDIKET SOLJAH, 7-PESERTA SAYEMBARA & 3-PENULIS TAMU)
PENERBIT : SINDIKET SOLJAH
HARGA : RM20.00
CETAKAN PERTAMA & TERAKHIR : 2008
GENRE : PELBAGAI (AMARAN : NOVEL INI DIKLASSIFIKASIKAN 25SX)
--------------------------------------------------------------------------------
Blurb:
seleksi 19 cerpen seksi...oleh 18 penulis sensasi...tentang seorang gadis misteri . Romlah: The Untold Stories adalah suplimentari kepada antologi best seller Sindiket Soljah -K-eight (2007). Dalam antologi ini, para penulis mengungkai identiti si gadis misteri melalui interpretasi sendiri tanpa investigasi. Koleksi ereksi imaginasi dan ejakulasi emosi ini pasti membuat roma anda kaku berdiri dan masa pula belum terhenti.
Romlah...siapa kita untuk menghukum?Cerita-cerita yang termuat ini bukan sebarangan cerita dan bukan cerita sebarangan. Ia menelanjangkan yang tersirat dan menyelubungkan yang tersurat.Benarkah perempuan itu akalnya satu nafsunya sembilan?Romlah...bukan tangan yang menganyam buaian tetapi tangan yang menggoncang iman. Mungkin lebih elok kita tidak kenal dia. Dia ada noda dalam dada.

* * * * * * *
" bukan semua perkara kita tahu tentang seseorang..."
Resensi Si Ungu:


buku ini merupakan terbitan yang pertama saya baca walaupun mereka mereka telah menerbitkan buku lain sebelum ini. Dalam antologi ini, mereka, 18 penulis mempersembahkan hikayat masing-masing di dalam menginterpritasikan subjek cerita; Romlah dari sudut falsafah individu mereka. Maka, disebabkan itulah lahir genre yang pelbagai didalam rangkaian hikayat tersebut yang menyelitkan pelbagai rupa bentuk juga rasa yang cukup menyemarakkan corak persembahan kisah-kisah tersebut. Adakala saya boleh terbahak-bahak ketawa, adakala saya harus berfikir dan adakala saya terdiam seketika di dalam menghayati kisah-kisah Romlah yang pelbagai versi ini. Yang nyata ia cukup menghiburkan sekali...namun disebaliknya satira-satira yang tercipta ia cukup sarat dengan mesej...yang adakalanya juga cukup sinis!!!

Romlah sebenarnya mewakili individu yang ada disekeliling/sekitar kita. Individu yang kita tidak kenal sangat atau mungkin kita tidak kenal langsung tetapi kita membuat tanggapan juga kesimpulan sendiri terhadap dirinya, kehidupannya, perbuatannya berpandukan pada pemerhatian kasar mata kita yang sangat-sangat terhad jajahan takluknya. Kita mudah menafsir yang jelik-jelik tentang orang lain hanya kerna mata yang memandang sedangkan sewajarnya akallah yang paling afdal punyai kuasa putus..namun itulah yang membezakan si bijaksana dengan yang dengan pendek akalnya. Maka, berhati-hatilah bila menafsir kerna mata adakalanya tersilap pandang.

No comments:

Post a Comment