Blogger Templates

Friday, December 24, 2010

Novel Terbaik Terbitan Tahun 2010 - Pilihan Kucc

Masa ada guru yang terbaik. Itu dari kacamata saya. Orang lain mungkin berbeza pendapat. Masa juga menjadi teman serta pengkritik setia. Dari masa, banyak yang saya pelajari. Baik dan buruk tentang tabiat diri sendiri. Tabiat membeli dan membaca novel khususnya. Saya sudah makin memilih. Tidak akan membeli sembrono sahaja seperti masa-masa dahulu. Saya mahu tiap sen yang saya laburkan atas pembelian itu mesti memberi "pulangan yang menguntungkan" kepada saya selaku pembaca. Saya perlu selektif demi mencapai kepuasan diri.

Bila bercakap pasal novel terbaik terbitan tahun ini, saya punya penanda aras sendiri didalam memilih karya-karya terbaik dari sudut penilaian saya. Pemilihan saya ini tidak memberi fokus pada genre tertentu tetapi berdasarkan pada ciri-ciri penting yang mengangkat karya tersebut menjadi berbeza dan istimewa dimata saya berbanding yang lain-lain.

1. Tema, persoalan dan isu yang diangkat sebagai nadi cerita;

2. Mesej serta pengajaran berguna yang disisipkan sebagai tauladan pada pembaca;

3. Garapan serta jalinan plot yang mantap dan teknik suntingan yang cemerlang lalu membentuk jalan cerita yang begitu tersusun lalu menghasilkan sebuah persembahan yang cemerlang;

4.Olahan dan pemilihan gaya bahasa yang sesuai dengan naratif dan yang paling penting;

5.Pendukungan watak-watak yang cukup kuat, tersendiri didalam memberi nyawa pada naratif yang dicipta. Watak-watak yang longgar tidak akan memberi impak yang berkesan kepada pembaca. Paling ditakuti perwatakan yang goyah, tidak statik, tiada arah tuju dan tidak ada unsur baik yang dibawa akan menyebabkan kegagalan sesebuah naratif itu sendiri. Sebaliknya watak yang cemerlang dipotretkan dan mantap dari segi "lakonannya" akan mampu memberi jiwa pada naratif berkenaan dan ia akan sentiasa diingati pembaca.

Rangkuman kesemua elemen diatas ini adalah ciri penting yang membezakan antara karya yang baik dan yang tidak. Karya yang baik adalah karya yang mampu membuat pembaca berfikir dan bermuhasabah diri menerusi nilai-nilai yang dipaparkan. Ia bukan semata-mata berfungsi sebagai alat untuk menghiburkan pembaca sahaja!

Penulis yang baik bagi saya adalah penulis yang bukan sekadar melontar idea dan berkongsi cerita mereka namun lebih dari itu dia perlu tahu tanggungjawab sosialnya pada masyarakat khusus kepada khalayak pembaca. Jika penulis punya kesedaran sedemikian maka tidak wujudlah istilah penulis syok sendiri.

Tahun 2010 sudah sampai penghujungnya. Dan sebagai penutup tirai, inilah senarai novel-novel terbaik terbitan 2010 yang menjadi pilihan saya. Inilah karya best of the best yang menjadi pilihan saya.

1. Versus - Hlovate, Jemari Seni Publishing.

2. Seikat kembang Merah - Imaen, Jemari Seni Publishing.

3. Melur Bunga Ivy - Nazurah Aishah, Jemari Seni Publishing.

4. Nama Atas Kertas - Nasron Sira Rahim, Jemari Seni Publishing.

5. Warna- Nazurah Aishah, Rynsa, Nasz, Jemari Seni Publishing.

6. Damai - Saidatul Safaa, Noor Suraya, Syud, Jemari Seni Publishing.

7. Bidadari Hujan - Nur Azzahra, Jemari Seni Publishing.

8. Menunggu Cinta Tuhan - Lily Haslina Nasir, PTS.

9. Cinta Sufi - Ramlee Awang Mursyid, Alaf 21.

10. Aku kan novelis - Nurul Syahida, Buku Prima.

3 comments:

  1. nak tanya?
    pasal novel ramle awang murshid,
    b/ween cinta sufi and hijab sang pencinta
    yang mana satu sambungan cinta sang ratu?

    ReplyDelete
  2. Asznafilante - Dua2 adalag sambungan dari Tetralogi Bagaikan Puteri by RAM.
    1. Bagaikan Puteri.
    2. Cinta Sang Ratu.
    2. Hijab Sang Pencinta.
    4. Cinta Sufi.

    ReplyDelete