Blogger Templates

Wednesday, February 4, 2009

TiDak Ku pinTa


Tajuk Buku : Tidak Ku Pinta
Penulis : Kamsiah Abu
Penerbit : Buku Prima Sdn Bhd
Harga : RM16.90
Cetakan Pertama : 2009
Genre : Romantik
Bintang : 3 1/2


----------------------------------------------------------------
“..Love has no relation to price, rarity, or age - J. Cotton ..”
* * * * * * * *
Resensi Si Ungu
Tema dari naskhah terbaru penulis ini bukanlah sesuatu yang luar biasa atau pelik kerana kisah cinta yang berbeza usia, darjat juga kedudukan sosial sudah kerap kita tatap sebelum ini pada naskhah penulis-penulis lain. Perbezaan mungkin kita lihat dari pengolahan, jalan cerita juga kaedah ia dipersembahkan.

Tidak Ku Pinta(TKP) merupakan karya ketiga penulis ini selepas Menggamit Syurga Firdaus dan Terpenjara di Kamar Sutera dan yang pertama bersama Buku Prima. Ia menyusuri pola kehidupan seorang Eksekutif Muda berusia 26 tahun, Nur Seri Haryati. Haryati, seorang graduan lulusan luar negara yang lengkap pakejnya namun kerana dirantai peristiwa hitam ketika menuntut dahulu dia seakan tidak percaya pada cinta lelaki muda lalu kehadiran dan perhatian majikannya, Dato’ Johari berjaya membuka hatinya untuk menerima ketuanya itu sebagai teman hidup. Walaupun rancangan perkahwinan mereka awalnya ditentang hebat oleh anak-anak Dato’ Johari juga ibu saudara Haryati namun ia dapat dileraikan dan mereka akhirnya dapat bersatu.

Konflik hubungan mereka bermula bila anak sulung Dato’ Johari; Ahmad Kamal Nazrin pulang ke tanah air. Tidak terduga oleh Nazrin bahawa ibu tirinya adalah sebenarnya kekasih lamanya sendiri yang telah lama menghilang dan gagal dijejaki. Saya sebenarnya agak kecewa bila konflik ini ditamatkan dengan cukup singkat menerusi penciptaan kemalangan yang menimpa Nazrin/Kamal. Lebih cantik jika penulis dapat menjadikan suasana perebutan anak-bapa lebih dramatik agar kita bisa menyelami pendirian Haryati berhubung pilihan hatinya.

Plot cerita berkembang baik dan tersusun dengan cukup baik. Persembahan plot TKP diselenggara dengan kemas sekali. Plot diteliti dengan sebaik mungkin dengan mengambil kira mood pembaca.

Dari satu sudut lain, saya cukup tertarik dengan isu mahram berhubung taraf juga status perkahwinan Haryati dan Dato’ Johari bila ia melibatkan hubungan intim satu waktu dahulu antara Haryati dan Nazrin/Kamal (anak Dato’ Johari) yang dikemukakan penulis. Satu sisipan maklumat yang cukup berguna dibentangkan penulis buat pembaca sebagai panduan yang cukup berguna. Satu penjelasan yang cukup bermanafaat dari penulis, syabas!.

Saya ingin menyentuh sedikit perihal penggunaan dialog yang agak keterlaluan dalam menggambarkan keintiman, keromantisan hubungan Haryati dan Dato’ Johari terutama sebelum mereka berkahwin. Sedikit memualkan dengan penggunaan ayat-ayat yang keterlaluan begitu kerana hubungan Haryati dan Dato’ Johari seharusnya dipertontonkan dengan cukup berhemah bersesuaian dengan latar pendidikan dan kedudukan sosial mereka. Meminjam kata-kata seorang teman yang terdahulu menatap naskhah ini “ tersekat air liur akak kat kerongkong .. ‘’Tidak perlulah ayat-ayat sebegini untuk menggambarkan perasaan kecintaan seorang insan pada insan yang lain lebih-lebih lagi bila melibatkan watak yang digambarkan matang ,bijak juga disegani. Bahasa tubuh yang baik sudah cukup dan memadai bagi saya.

Buat penulis, maaf jika ada ayat-ayat dalam ulasan saya ini menyentuh atau mengguris perasaan anda, saya sekadar meluahkan pandangan peribadi terhadap naskhah ini ...semoga anda akan terus giat dan cemerlang berkarya di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment