Blogger Templates

Saturday, May 1, 2010

BidaDari HuJan...


Tajuk Buku : Bidadari Hujan
Penulis : Noor Azzahra
Penerbit : Jemari Seni Publishing
Harga : RM20.00
Cetakan Pertama : 2010
Genre : Romantik
Bintang : 4.5

-----------------------------------------------------------

"kadang-kadang kita harus belajar menerima takdir diri kita..."

Resensi Si Ungu:

Hanya Dia yang maha tahu apa yang terbaik buat seseorang hambanya di dunia ini. Apa yang difikirkan terbaik dimata kita tidak semestinya yang terbaik buat diri dan kehidupan kita secara keseluruhannya. Perancangan manusia tidak akan mampu mengatasi takdir-Nya. Itu satu kepastian. Takdir itu penentu segala. Takdir itu suratan dari-Nya yang maha arif lagi bijaksana. Tiada kuasa apatah lagi daya yang mampu menolak mahupun menghalang ia dari singgah. Segalanya sudah tertulis. Tersurat sejak azali. Rangkuman mesej-mesej inilah saya kira yang cuba dirangkumkan penulis untuk disampaikan kepada khalayak pembaca naskhah ini. Satu pendekatan santai, cukup selamba dengan selitan unsur humor tapi penuh berisi yang digabungkan penulis buat tatapan pembaca.

Bidadari Hujan( BH) naskhah pertama nukilan penulis berbakat besar ini saya kira begitu berjaya disampaikan mesejnya kepada pembaca. Mesej kehidupan yang ditinggalkan penulis disepanjang pembaca melayari BH bagaikan cermin diri buat kita menilai diri sendiri didalam tiap tingkah dan laku. Biarpun ini naskhah pertama beliau, penulis cukup cemerlang menampilkan sesuatu yang berbeza. Berbeza bila selaku penulis wanita, beliau tampil meneroka ke dasar jiwa lelaki yang menjadi peneraju utama BH. Saya kira pemilihan lelaki selaku editor naskhah ini banyak membantu penulis mengenali jiwa dan naluri insan bernama lelaki ini dengan lebih berkesan. Suntingan BH distruktur dengan cukup baik sekali untuk memberi kepuasan pada pembaca dan pertalian antara bab dijalin dengan cukup teliti demi kesempurnaan perjalanan cerita.

BH membawa kita mengenali seorang Raimy Haidar @ Rain, si akauntan muda yang jatuh cinta buat pertama kalinya pada Qamalia kala bertembung dengan sicantik manis kacukan siam-melayu itu buat pertama kalinya ketika dipayungi si cantik dari hujan! Tangan tidak bertepuk sebelah rupanya. Cintanya disambut. Cinta yang disangka mulus dan akan berakhir dengan bahagia bersama Qamalia terpanah ditengah jalan kala dia dikhabarkan permintaan nenek tersayang. Aduhai mana bisa berpisah dengan si belahan jiwa lalu menerima perempuan lain yang entah siapa-siapa untuk menduduki singgahsana sebagai permaisuri. Tidak mungkin! namun akhirnya situasi nenek yang tenat menbuatkan Raimy akur. Perkahwinan tidak langsung dihargai, tiada nilai dimata, ijabkabul yang dilafazkan bagaikan tidak ikhlas lalu tega dia menyiksa jiwa insan lain yang tidak berdosa! insan yang ikhlas menerima dirinya atas dasar tanggungjawab seorang anak. Kata orang Tuhan itu maha kaya. Maha segala-galanya. Musibah yang melanda menyedarkan diri, membuka mata yang selama ini buta. Namun masih sudikah hati yang sudah parah terluka menerima dia yang tidak sedar diri ini!

Plot cerita yang hampir 90 peratus mengaplikasikan jajaran kronologi ini walau tidak sukar diduga kesudahannya namun yang istimewanya naskhah sulung penulis ini adalah ia dapat lari dari nilai klise kisah "kahwin paksa" yang berlambak dan sering melekat dalam kepala pembaca novel tempatan tiap kali tema ini dibicarakan. Penulis mencorakkan BH dari dimensi yang cukup berbeza didalam mengolah tema kahwin paksa ini tanpa sedikitpun terpengaruh dengan kisah-kisah yang sedia ada sebelum ini.

Perwatakan BH dimonopoli Raimy Haidar @ Rain selaku tunjang utama dengan cukup cemerlang. Raimy sang akauntan di Power Tech, awal 30an, masih solo, kacak, anak tunggal yang cukup menghormati kedua ibubapa dipotretkan dengan baik sekali oleh penulis. Emosinya sebagai lelaki dilayarkan penulis dengan sebaiknya. Gerak geri dan ekpresi wajah yang mencerminkan kepelbagaian perasaan hati seorang lelaki diterjemahkan ke naskhah dengan cukup baik sekali oleh penulis. Sufi Sofea cemerlang ditangani penulis. Watak Sufi dizahirkan, diterjemahkan dan dihidupkan ke dalam naskhah dengan penuh rasional seorang perempuan. Identiti Sufi misteri yang selama ini bijak disembunyikannya disingkap satu persatu melalui catatan diari ungu kala dibaca Raimy dipersembahkan dengan cukup melankolik sekali. Gabungan dua watak utama yang bagaikan teka silangkata ini ternyata cukup menjadi. Apa yang dicari-cari mereka berdua rupanya ada didepan mata. Qamalia dan Rafique pelengkap yang mewarnai BH. Begitu juga watak sampingan lain; papa dan mama Rain, umi dan babah Sufi turut cemerlang dibangunkan watak-watak mereka oleh penulis didalam memperkukuhkan perjalanan cerita ini.

Saya gemarkan gaya bahasa yang diaplikasikan penulis didalam naskhah ini. Selamba sahaja! Dialog dan monolognya cukup santai namun tangkas menangkap pandangan dan pendengaran.

Buat penulis, sekalung tahniah atas garapan sulung anda yang cukup hebat dan menyentuh jiwa ini. Saya sukakan idea anda yang segar, lain dari yang lain. Moga terus menciptakan idea-idea segar dan berlainan untuk naskhah-naskhah anda yang akan datang.

3 comments:

  1. Salam....aduhai Kucc...malunya saya dgn pujian2 Kucc yg rasanya tk layak utk saya yg baru bergelar penulis ni. Rasanya terlalu byk kekurangan pd BH saya tu tp Kucc meletakkn saya ke satu thp yg sgt tinggi. Tq v.much ats sokongn Kucc tu dan buat semangat saya berkobar2 nk menulis yg lebih baik. Tq tq tq.

    ReplyDelete
  2. azza - BH mmg bagus maa!...tak mcm hasil tangan penulis baru pun...apa2pun suke dgn karya azza ni...congrat again darling...

    ReplyDelete
  3. betoi kucc...banyak bagus maa....selmat dtang ke dunia penulisan Bidadari Hujan dan salam berkenalan dari saya liza brunei....hai kucc..apa kabar?lama tak masuk blog kucc,liza bz lah..hehehhe...rindu juga certa2 kat blog kucc....

    ReplyDelete