Blogger Templates

Wednesday, December 31, 2008

NaMa aKu N


Tajuk : Nama Aku N
Penulis : Aina Emir
Penerbit : Karnadya Solutions Sdn Bhd
Harga : RM17.00
Cetakan Pertama: 2008
Genre : Novel Remaja
--------------------------------------------------------------------------------
“Amanina. Tapi panggil saya N. Macam huruf “N” selepas “M” sebelum “O”..”

Resensi Si Ungu:

Kisah yang dipaparkan penulis kali ini menyusuri kehidupan seorang remaja perempuan; Amanina atau lebih gemar di panggil “N” sahaja di kalangan rakan-rakan sebaya mahupun keluarga. Menerusi”N”, penulis cuba mempamerkan kepada pembaca tentang konsep Usaha Tangga Kejayaan menerusi kisah dan paparan watak utama cerita ini. Biarpun dikelilingi cabaran, keperitan dan kesempitan hidup namun kecekalan dan ketabahan yang dimiliki N nyata berbaloi.

Penulis bagi saya cukup berkesan menjiwakan watak N didalam merealisasikan mesej tersirat di dalam penceritaannya kali ini. N boleh dilihat sebagai simbol remaja contoh yang wajar ditauladani yang tidak tergugat dengan kekurangan diri demi memajukan diri demi mencapai cita-cita masa hadapan.

Penggunaan laras bahasa pertuturan yang mudah dengan dialog-dialog yang bersahaja menjadikan cerita ini lebih santai . Tiada penggunaan unsur-unsur metafora juga personifikasi yang sememangnya tidak begitu sesuai dengan genre sebegini agar lebih mudah dihayati pembaca. Penulis cukup arif di dalam pemilihan laras bahasa bagai karyanya ini dan ia sememangnya tepat!.

Menerusi watak Mak Tok dan Aunty Yam, penulis menggunakan kelainan pendekatan di mana persahabatan yang terjalin antara N dan 2 wanita matang dan dewasa ini tidak sesekali digugat oleh faktor umur di dalam menjarakkan keeratan hubungan antara mereka. Secara am, memang agak sukar mempamerkan hubungan persahabatan sebegini berbanding persahabatan N dengan Eric juga Zafran kerana ia jarang dan sukar terjadi, namun penulis bijak memanipulasi kebijaksanaannya berkarya di dalam menjadikan ia bukan tidak mustahil! Malahan ia adalah factor penarik kearah peningkatan prestasi pelajaran, sikap juga keperibadian N secara total.

Buat penulis a.k.a Kak Aina tahniah diatas pendekatan anda menerusi karya terbaru ini dan ternyata ia bukan sahaja menghiburkan namun cukup indah dengan mesej-mesej kehidupan untuk dihayati dan direnungi bersama.

No comments:

Post a Comment