Blogger Templates

Sunday, November 9, 2008

GeRhaNa Di HaTi

TAJUK BUKU : GERHANA DI HATI
PENULIS : DHIEYA ADLYNNA
PENERBIT : BUKU PRIMA SDN BHD
HARGA : RM18.90
CETAKAN PERTAMA : 2008
GENRE : ROMANTIK
* * * * * * *
"..cinta letaknya di hati...meskipun tersembunyi, tapi getarnya tetap terasa..."
Resensi Si Ungu:
Berbekalkan tagline yang agak menarik cerita ini menggamit saya untuk mencapainya di rak jualan di sebuah kedai buku baru-baru ini. Saya sebenarnya was-was untuk membeli buku keluaran penerbit ini. Bukan prejudis, bukan juga sentimen peribadi namun kerna pengalaman lampau dengan keluaran mereka banyak mengajar ajar saya jangan mudah diperdayakan lagi oleh saranan dan kata-kata indah... namun bak kata pepatah pelanduk selalu lupakan jerat, tapi jerat tidak pernah sekali-kali melupakan pelanduk!!!..dan ironinya, saya lah pelanduk yang terjerat itu dan terus terjerat lagi kali ini...sadisnya kisah saya ini bunyinya kan..hehehe
saya tidak tahu kata-kata apa yang harus diungkap tatkala selesai membacanya...cuma satu yang pasti, KECEWA sangat dengan Gerhana Di Hati (GDH) ini. Saya tidak tahu harus menyalahkan siapa; penulis atau pihak penerbit khususnya pihak penyunting/editor buku ini.Yang nyata, buku ini sewajarnya disunting dengan lebih teliti, diperhalusi jalan ceritanya sebelum ia diluluskan untuk penerbitan. Saya melihat bila langkah ini dilewakan oleh pihak yang berkenaan maka, mangsanya adalah kami;para pembaca, para pembeli.
Jika dilihat dari sudut jalan cerita, ia memperlihatkan terlalu banyak lompang yang "lupa" ditutup sang editor. Saya sangat -sangat kecewa dengan kerja-kerja suntingan dalam GDH ini, terlalu lemah dan sambil lewa sahaja!!..Maka jadilah cerita ini melompat-lompat persembahannya.Pengolahan cerita terlalu lemah dengan pembinaan watak yang tidak statik. Sebagai pendukung utama cerita, Hazwanie adakalanya dilihat cerdik adakalanya pula kurang bijak bertindak.Begitu juga dengan watak Shahridwan. Tidak sewajarnya seorang CEO Syarikat digambarkan dengan perwatakan selemah dan beremosi sebegitu.
Baik pengucapan dialog juga plot cerita, dilihat sangat meleret-leret hingga menerbitkan rasa bosan yang amat sangat!!. Harus diingat plot cerita yang dibina diluar lingkup jajaran kronologi perlu lebih berhati-hati disampaikan agar pembaca dapat melihat dengan jelas dimana mereka berada,namun di dalam GDH ia gagal dipersembahkan dengan kaedah yang sepatutnya.Latar masa dalam cerita ini juga tidak diperhalusi dengan sewajarnya. Jarak masa yang ingin digambarkan seharusnya diteliti cara penyampaiannya agar pembaca tidak terasa perubahan tersebut.Ini antara sebab timbulnya masalah kehilangan fokus tatkala membaca dan bila tumpuan hilang maka mood membaca akan sama-sama terbang...
Idea asal cerita ini memang menarik, saya tidak menafikannya.Sebagai penulis baru Dhieya punya potensi untuk digilap bakat penulisannya.Apa yang perlu bimbingan dari pihak penerbit disamping usaha Dhieya sendiri untuk memperbaiki kelemahan yang timbul dari karya sulung anda ini. Banyakkan membaca karya-karya penulis senior, penulis-penulis hebat tanahair agar ia mampu menjana ilmu penulisan yang berguna untuk penghasilan karya yang lebih bermutu, lebih segar dan indah di masa akan datang.

2 comments:

  1. salam,..trima kasih sy ucapkan d atas komen anda itu..apa-apa kelemahan akan sy usha utk perbaikikan lagi..sy nk hsilkan karya yang real..mksud sy,khidupan kiter..kiter sbgi mnusia xder yg 100% yg perfect..sbb itulah manusia. bgitu juga dgn watak yg sy hasilkan..Hazwanie..dlm cerdik nye ada jugak kurang cerdiknye..Shahridwan..yg berjaya sbg CEO..xboleh lari dari emosi..sbb itulh kiter sbg manusia..sy lbih sng menggunakan style penulisan sy skrang sbb inilah diri saya..jgn samakan gy pnulisan sy dgn pnulis lain sbb kami mmg berbeza..skali lagi sy ucapkan trima ksih d atas komen anda itu..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerna sudi menjengah ke pondok ungu saya nan tdk seadanya ini...terima kasih juga sudi membaca resensi saya tentang karya sulung Dhieya...semoga positif atas komentar saya terhadap karya anda ini.Selamat maju jaya didalam naskhah seterusnya, insyaallah...

    ReplyDelete