Blogger Templates

Tuesday, November 11, 2008

Ku SeRu NaMamu KekaSiH


TAJUK BUKU : KUSERU NAMAMU KEKASIH
NUKILAN : MAYA IRIS
PENERBIT : PTS ONE SDN BHD
HARGA : RM24.50
CETAKAN PERTAMA : 2008
GENRE : KETUHANAN

* * * * * * *
RESENSI SI UNGU:


Kisah Maya kali ini agak berat dengan membawa mesej ketuhanan menerusi paparan perjalanan dan liku kehidupan yang dilalui 4 watak utama nya yang diketuai Rayyan dibantu Zaim, Hanisa dan Mark @ Mahdi Abdullah. 4 watak , 4 wajah yang berbeza rupa dan tingkah tapi dengan satu matlamat yang sama... kisah kehidupan yang mewarni perjalanan mereka dalam mencari nur-Nya.
Saya cukup tertarik dengan pembinaan watak2 utama dalam cerita ini. Setiap mereka punya sejarah kehidupan sendiri. Baik putih mahupun hitam, mereka akhirnya bertemu dan bersatu dalam mencari matlamat hidup yang satu. Bahasa yang diguna adalah bahasa yang biasa sahaja namun selitan potongan hadis di setaip permulaan bab amat menarik sekali. Serampang dua mata dari penulis yang sangat baik hasilnya. Perdebatan anatara Rayyan dan Mark mengenai Islam dan Kristian juga sangat menarik dan dipersembahkan dengan cemerlang oleh penulis.
Sebagai naskhah yang membawa genre sedemikian, saya lebih berhati-hati tatkala membacanya kerna salah pemahaman mungkin juga akan membuatkan fokus dan mood membaca hilang, maka disebabkan itu juga saya mengambil masa yang agak lama untuk menghabiskannya. Bila penulis memilih genre cerita sebegini, plot dan persembahan cerita perlu lah segar agar mampu mengundang minat pembaca untuk terus terpaku di naskhah tersebut. Saya melihat plot cerita ini agak sedikit lemah dalam mencerna idea yang dapat memikat pembaca.
Berbekal pengalaman belajar di luar negara dan dalam cerita ni Sydney adalah latar cerita, penulis dpat memberi gambaran yang cukup jelas tentang corak kehidupan para pelajar tanahair disana juga suasana masyarakat islam di sana. Ukhuwah anatara mereka dilayarkan sebaik mungkin oleh penulis.
Buat Maya, semoga terus berkarya, mencerna idea yang lebih bagus dalam penghasilan karya-karya di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment