Blogger Templates

Monday, November 30, 2009

PuiSi UnTuK NaDina...


TAJUK: PUISI UNTUK NADINA
PENULIS : BAHRUDDIN BEKRI
PENERBIT : PTS ONE SDN BHD
HARGA : RM16.90
CETAKAN PERTAMA : 2009
GENRE : REMAJA DEWASA & KOMEDI RINGAN
BINTANG : 3 ½


--------------------------------------------------------
“…Tuhan, berikan aku cinta yang tidak perlu aku memilih antara dua keindahan...dan terima kasih kerana Kau berikan aku dia…cinta yang tidak perlu aku pilih..”

Resensi Si Ungu:

Kisah cinta antara 2 darjat memang terlalu sinonim di dalam masyarakat kita dan kisah klise begini tidak asing diterjemahkan oleh penulis mengikut acuan masing-masing didalam naskhah mereka. Kesamaan yang kerap akan menimbulkan kebosanan jika tiada kelainan yang ditampilan. Disini kreativiti penulis akan dicabar untuk menghasilkan corak persembahan yang akan menentukan hala tuju naskhah mereka dan samada ia dapat diterima atau sebaliknya oleh pembaca.

Puisi Untuk Nadina (PUN) merupakan naskhah ke-3 penulis yang telah saya sudahkan. Dengan berpaksikan format dan aplikasi formula cerita yang menggabungkan unsur humor spontan, PUN direalisasikan sebaiknya oleh penulis . Unsur humor spontan yang dilayarkan mencuit hati walau dipenakan secara cukup bersahaja namun ia sudah cukup mengundang senyum dan tawa pembaca samada secara langsung mahupun tidak. Saya kira inilah trademark penulis untuk karya-karya yang dihasilkan beliau.

Pembentukan identiti didalam setiap karya yang dihasilkan oleh seseorang penulis saya kira memang perlu kerana ia akan membezakan karya seseorang penulis itu dengan penulis yang lain. Saya kira penulis ini sudah berjaya mencipta identiti beliau yang tersendiri di dalam karya yang beliau hasilkan cuma saya fikir penulis perlu lebih kreatif didalam mencorakkan agar tidak kelihatan stereotype jika perbandingan diantara karya dibuat. Ini penting agar penulis mampu menjadi lebih versatile didalam penghasilan sesebuah karya baru dan tidak terlalu terikut dengan rentak karya terdahulu. Saya kira penulis perlu mengambilkira hal ini didalam penghasilan karya-karya beliau dimasa hadapan. Ia perlu demi menjamin kesetiaan pembaca pada karya-karya beliau.

Tema dan mesej cerita memfokus pada elemen kasih sayang sesama manusia yang ditonjolkan melalui watak utama PUN; Borhan namun diolah dengan begitu bersahaja menjadikan ia cukup ringan dimata pembaca ditambah dengan rencah komedinya tanpa sedikitpun sisipan unsur melankolik pasti mengundang juring senyum pembaca. Laras bahasa yang mudah dipilih sebagai mode penulisan sangat bertepatan dengan corak persembahan cerita.

Perwatakan Borhan adalah fokus utama didalam PUN. Biarpun watak pemuda tidak kacak ini diangkat sebagai watak utama ditambah dengan banyak kekurangan lain pada dirinya namun penulis saya kira berjaya menjadikan Borhan seorang role model yang patut dicontohi. Semangat, keazaman juga sikap positifnya didalam mengharungi cabaran hidup adalah pengajaran terbaik untuk dijadikan ikutan dan panduan. Nadina bagi saya tidak begitu ditonjolkan. Wataknya bersifat sederhana sahaja dan bagai seimbang dengan watak-watak pembantu yang lain seperti Sehah, Ramadhan dan Iqwan Daniel. Kemunculan watak kumpulan Yumilo dan Jeruit anak Tumpang di dalam insiden-insiden tertentu seperti disengajakan sahaja namun tetap menghiburkan.

PUN membawa kisah seorang pemuda miskin bernamah Borhan yang terpaksa menamatkan zaman sekolah lebih awal demi memberi laluan pada adiknya Sofea. Borhan yang tidak kacak dan berambut tebal (lawak ayat ni..) adalah pemuda yang sangat rajin berusaha dan bekerja keras demi memenuhi keperluan keluarga tercinta kerana dialah tempat bergantung ibu, adik dan datuknya yang sakit. Penglibatan abangnya didalam kancah penyalahgunaan dadah menambah beban yang perlu digalas Borhan. Borhan yang mulanya bekerja sebagai pencabut bulu itik di pasar dan di sana dia mengenali Emil, si gadis cina penjual sayur yang menjadi cinta pertamanya…cinta yang tidak kesampaian bila Emil melanjutkan pelajaran ke luar negara. Pertemuan yang tidak disengajakan antara Borhan dan Nadina; gadis hartawan disaat kedua-dua sedang berduka adalah takdir yang sangat indah…namun bukan seindahnya di mata mereka berdua. Borhan dan Nadina sering bercakaran tiap kali berjumpa dan tidak pernah mahu berbaik. sehinggalah satu ketika semasa Borhan bekerja sambilan sebagai pelayan di kafe kolej tempat Nadina belajar dan disitu tercetus insiden yang mengubah tanggapan buruk Nadina terhadap Borhan.


Plot cerita dibina dengan cukup kronologi dengan sedikit sisipan teknik imbasan kembali. Kesegaran plot yang dicipta banyak membantu pergerakan cerita yang disampaikan penulis dalam merealisasikan mesejnya kepada pembaca.

Buat penulis,teruskan usaha kreatif anda. Semoga terus cemerlang menghasilkan karya-karya hebat dan bermutu di masa hadapan.

3 comments:

  1. Hai ungu..
    saya memang minat citer bahrudin bekri(BB).mula kenal karya beliau jugak dari blog ungulah.dari review ungu buat saya tertarik nak baca.tapi,satu je yg saya kurang gemar,cetakan PTS tuk buku BB byk sgt yang xberapa kena..salah ejaan,salah nama..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas ulasan yang jujur. Sangat suka dan menghargainya. ;)

    ReplyDelete
  3. Betul juga cadangan kucc tu.saya nak cuba hantar emel pada pihak PTS.sayang,buku PTS semuanya best.

    ReplyDelete