Blogger Templates

Monday, February 8, 2010

SeHaruM CinTa LesTary...

TAJUK: SEHARUM CINTA LESTARY
PENULIS : RAMLAH RASHID
PENERBIT : BUKU PRIMA SDN BHD
CETAKAN PERTAMA : 2009
HARGA : RM19.90
GENRE : DRAMA
BINTANG : 4
---------------------------------------------------------------
“…cinta itu tidak berjarak waktu..lama atau singkatnya perkenalan tidak boleh menjadi kayu pengukur pada perasaan itu…”

Resensi Si Ungu

Momentum cinta itu seringkali diterjemahkan manusia dengan persepsi tersendiri. Luasnya makna cinta itu membuatkan manusia seringkali terperangkap dengan jajaran perasaan halus ini dan kesilapan menterjemahnya mungkin boleh mengheret orang yang tidak bersalah ke dalam ruang lingkup yang dibina atas pendapat peribadi tanpa merujuk dan memberi peluang untuk penjelasan diberikan. Tiada hukum yang mewajibkan seseorang itu perlu membalas perasaan kasih dan cinta pada orang yang mengasihi dan menyintainya. Namun, itulah manusia. Suka menjatuhkan hukum dan membuat undang-undang sendiri. Natijahnya akan menyebabkan banyak hati yang terluka, terseksa dalam diam. Penyelesaiannya adalah satu sahaja. Berterus terang, lafazkan sahaja apa yang tersirat dihati. Sifat kasihan tidak akan mampu menjadi penyelamat malah ia sebenarnya pemusnah dalam diam. Inilah intipati keseluruhan yang saya fikir cuba disampaikan penulis kepada khalayak pembaca. Galuran kisah cinta penuh onak yang digarap dengan cukup halus oleh penulis berpengalaman ini ternyata memberi impak yang tersendiri pada kalangan penggemar beliau.

Kisah yang dipersembahkan kali ini membawa pembaca kepada dimensi kisah cinta antara dua manusia dari dua benua yang berbeza sosio-budaya juga bangsa. Yang mengikat cuma mereka seagama. Lalu ia bukanlah penghalang kearah penyatuan itu namun kisah cinta akan lebih memberi makna bila ia dipolemikkan dengan pelbagai rintangan, halangan dan dugaan. Makin berliku laluan kisah cinta itu, makin tinggilah debaran pembaca. Nah, inilah jalinan kisah yang disalurkan penulis pada pembaca yang gemarkan cabaran. Lalu terhasillah sebuah naratif yang pada skala saya cukup baik persembahannya.

Saya lebih cenderung menjuruskan tema cerita yang diketengahkan penulis kreatif ini pada isu hubungan kekeluargaan secara total. Lalu isu ini diimplimentasikan oleh penulis kepada pembawaan watak-watak utama juga watak-watak sampingan yang diisi dengan pelbagai permasalahan diri dan keluarga yang saling berkait-rapat antara satu sama lain dan akhirnya tersimpul di penghujung cerita. Indahnya ia dinoktahkan penulis selepas pembaca berhempas-pulas dengan penuh keterujaan didalam mengikuti cerita ini dari awal hingga akhir. Sisipan unsur suspen agak baik didalam membentuk sebuah pola cerita yang tidak mendatar sahaja sifatnya.

Seharum Cinta Lestary (SCL) membawa kita menyusuri tentang kisah seorang gadis, Lestary Daud berdarah kacukan melayu-arab (Dubai) yang dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia. Perkahwinan ibunya; Hanan Alaa dan ayahnya; Daud yang tidak direstui oleh nenek disebelah ayahnya; Wan Badariah membawa pada episod malang didalam hidup Lestary. Dia dan uminya sering disakiti secara mental oleh neneknya itu tapi semangat uminya yang sabar adalah tunjang kekuatan diri Lestary. Rasa sakit hati dan cemburu Wan Badariah akhirnya sampai ke kemuncak dan mencetuskan fitnah ke atas Hanan Alaa lalu dia diceraikan dengan talak tiga oleh suaminya. Lebih tragis dia mati ditembak suaminya itu. Dari rumah anak yatim dia dipelihara Mak Liah dan pak Hasnol seperti anak sendiri. Trauma demi trauma yang menimpa disaat usia yang masih hijau membuatkan Lestary membesar dengan satu persepsi kelam terhadap kehidupan berkeluarga. Nasib yang menimpa uminya sering menghantui dirinya lalu bila Razrim; adik pak Hasnol yang sudah dianggap seperti abang sendiri jatuh hati lalu melamarnya Lestary seakan terpaksa demi tidak mahu melukakan hati insan yang selama ini banyak menghulur kasih sayang disaat dia keseorangan. Kemunculan Dafiezuddin; ketuanya di pejabat yang seakan punya tarikan misteri mencetuskan perbalahan dalaman antara dua sahabat akrab; Razrim dan Dafiezuddin. Tanpa diduga rasa kasih yang mendalam pada Dafiezuddin rupa-rupanya terkandung sebab yang membawa kepada terbongkarnya rahsia kaitan antara mereka berdua.

Perwatakan dalam SCL cukup kuat dan selari dengan watak yang dipotretkan. Ternyata penulis ini cukup arif dalam kerja-kerja pemotretan watak-watak ciptaannya dalam naskhah ini. Lestary menguasai keseluruhan ruang naratif ini. Perjalanan watak gadis arab nan cantik mulus ini cukup indah dilakar penulis. Setiap pergolakan dalaman dirinya yang tertekan dengan peristiwa silam yang menimpa diterjemahkan dengan baik oleh penulis. Perwatakan Dafiezuddin dan Razrim saya kira seimbang. Kedua-dua hero ini ternyata sama hebat didalam memberi sokongan pada Lestary selaku peneraju utama. Dafiezuddin yang tenang, Razrim yang sedikit cemburu dipotretkan dengan sebaiknya. Watak Tania cukup memikat. Pergolakan perasaannya dipersembahkan dengan cukup baik . Rasa iri, takut akan kemunculan Lestary yang bakal menggugat dirinya disampaikan dengan baik sekali. Watak Hanan Alaa biarpun hanya sisipan namun cukup memberi kesan pada pembaca. Hanan adalah lambang wanita yang jitu semangat perjuangan dirinya dan kukuh rasa kasih dan setia pada suami tercinta hingga ke akhir hayat.

Penggunaan gaya bahasa dalam naskhah ini sangat sederhana namun ia bersesuaian dengan konsep cerita. Plot cerita dibina dengan cukup kronologi dengan sedikit sisipan teknik imbasan kembali. Keindahan plot yang dicipta banyak membantu pergerakan cerita yang disampaikan penulis dalam merealisasikan mesejnya kepada pembaca.

Buat penulis tahniah kerana melestarikan sebuah perjalanan kehidupan yang punyai banyak momentum untuk dijadikan renungan bersama.

2 comments:

  1. maaf, izinkan kak ila menyalin ulasan di tuan rumah ke face book kak ila, sebagai menghargai jasa baik tuan rumah.

    ReplyDelete
  2. kak ila - terima kasih sudi singgah ke pondok kucc yg seadanya ini ya...Selamat berkenalan sekali lg...tahniah utk kisah yg chanteq ini. Moga kak ila sukses selalu k, insyaallah.

    perihal nk pastekan kan review kucc ke FB kak ila tu, silalah...kucc pun rasa sgt berbesar hati...eh awat la kucc sgt sastera kali ni ek, hehehe...

    ReplyDelete