Blogger Templates

Sunday, April 5, 2009

CinTa kaU daN AkU...


Tajuk Buku : Cinta Kau dan Aku
Penulis : Siti Rosmizah
Penerbit : Buku Prima Sdn Bhd
Harga : RM19.90
Cetakan Pertama : 2009
Genre: Romantik
Bintang : 3


--------------------------------------------------------------

''terdorong kaki badan merasa, terdorong lidah jiwa merana...''

Resensi Si Ungu:

Pemikiran yang cuba disematkan penulis menerusi karya keduanya ini ternyata masih tidak berubah seperti naskhah beliau yang pertama; Andai Itu Takdirnya. Kisah kehidupan berumahtangga yang melibatkan 2 kelas sosial ;'pipit' dan 'enggang' yang digarap dengan rempah ratus kisah cinta yang cukup beremosi untuk mengundang airmata pembaca, yang begitu melampau darjah melankoliknya, naratif yang cukup klise di mata pembaca. Saya memikirkan sebagai penulis, Siti mungkin akan mencabar dirinya untuk menghasilkan sesuatu yang berlainan untuk karya beliau yang terbaru. Naskhah yang lebih mantap, yang lebih kuat tapi sangkaan saya meleset sama sekali. Karya ini bagaikan ulangan kerjanya yang lalu dan naskhah ini tidak mencapai piawaian yang saya harap-harapkan. Ia masih ditakuk yang lama. Sewajarnya penulis juga editor lebih teliti dan halus di dalam menterjemahkan naratif ini agar kerja seni ini tampak lebih menarik untuk dibicarakan.

Cinta Kau dan Aku(CKDA) menyelongkar kisah kehidupan seorang gadis lasak pintar; Nur Farisya Iman @ Risya yang mempunyai impian menjadi pemandu. Impian Risya tercapai bila dia ditawarkan jawatan pemandu peribadi pada seorang CEO muda; Farish Hakim. Pertemuan yang tidak disengajakan itu melahirkan cinta pandang pertama Farish pada Farisya. Hubungan yang makin akrab kerna keserasian Farish dengan sifat lurus , tulus juga keselambaan Risya makin melebarkan rasa kasih Farish pada Risya. Keuzuran yang menimpa ibu Risya di kampung dan huluran bantuan segera dari Farish telah membuka lembaran baru dalam kehidupan Risya bila dia diminta ibunya mengahwini Farish selepas selesai ibunya menjalani pembedahan. Risya yang terpaksa akur membuat rencana bersama rakan karibnya, Zack Kapcai dan Zamilah untuk mengelak dari berkahwin dengn Farish, namun rencananya terbongkar tanpa pengetahuannya dan selesai majlis ijabkabul dia dikejutkan dengan penampilan Farish sebagai suaminya!. Akur dengan suratan takdir, perkahwinan dilalui dengan redha namun sikap cemburu yang keterlaluan suami, ego, panas baran ditambah kemunculan adik ipar dan bekas tunangan suami memburukkan lagi suasana rumahtangga. Fitnah yang diatur kedua wanita itu akhirnya meleraikan ikatan perkahwinan yang baru berusia 5 bulan dan penceraian juga tragedi keguguran yang menimpa telahmembuka lembaran baru dalam hidup Farisya. Dia bangkit membina hidup baru.6 bulan berlalu, Farish kembali dan pertemuan secara tidak sengaja dengan bekas isteri akhirnya membawa kepada rentetan pembongkaran pakatan keji yang membawa kepada keruntuhan mahligai mereka dahulu. Farish yang insaf, sedar ingin kembali, namun Farisya yang sudah parah jiwa nya sudah tertutup pintu hati untuk memberi ruang untuk Farish kembali bertakhta.

Pembinaan perwatakan dalam CKDA bagi saya sangat rapuh. Watak Farisya walau dibina untuk meraih simpati pembaca sangat tidak statik. Watak dan perwatakan perlu selari bagi mengukuhkan peranannya didalam sesebuah naratif yang dibina penulis. Sayangnya saya tidak melihat ini pada watak Farisya yang diangkat sebagai teraju utama dalam CKDA. Farisya agak goyah perwatakankannya didalam sesetengah adegan/peristiwa. Jika sudah ditetapkan dia wanita lasak, berani, teguh pendirian maka ia perlu dibuktikan menerusi kemantapan perwatakan tersebut didalam jalan cerita. Begitu juga jika penulis mahu menggambarkan Farisya sebagai simbol insan yang bangkit kesan dari peristiwa pahit yang menimpa diri, membina azam maka penulis wajar memanipulasi watak Farisya kearah itu dan bukannya dengan mengkucar-kacirkan wataknya dengan peristiwa-peristiwa yang tidak langsung menyokong kekuatan pembinaan watak tersebut. Melihat pada watak dan perwatakan Farish, ia bagaikan ulangan pada watak dan perwatakan Syed Aizil; Andai Itu Takdirnya. Lelaki berkedudukan dan berpelajaran tinggi merangkap suami yang ego, panas baran, kaki pukul. Satu kesamaan yang tidak sewajarnya berlaku. Saya tidak pasti samada penulis mahu mencipta satu trademark dalam karya beliau dengan pembinaan watak-watak yang mempunyai sifat dan peribadi yang hampir sama. Saya lebih cenderung menyukai watak Zack Kapcai yang lebih kuat perwatakannya walau dia hanya dicipta sebagai watak pembantu sahaja. Watak antagonis Farah Haleeda dan Suraya tidak langsung ’menakutkan’. Kedua-dua watak hitam ini sangat klise sifatnya. Pembaca bagai boleh membaca pergerakan mereka. Tiada langsung debaran.

Plot naratif ini berjajaran kronologi. Jalan cerita dipersembahkan secara terus menerus. Teknik flashback ada digunapakai di dalam perjalanan cerita tapi cuma sedikit sahaja. Laras bahasa yang diaplikasikan penulis didalam naskhah ini adalah bahasa pertuturan biasa. Ringkas dan mudah difahami.

Mesej penulis di dalam naskhah ini sedikit kabur walaupun secara dasar saya berpendapat penulis sebenarnya ingin menyampaikan tentang perilaku manusia yang adakalanya tika bertindak tidak menggunakan akal waras tapi lebih terdorong oleh tolakan dan hasutan emosi yang bakal menjerumuskan diri sendiri jika tidak bijak mengendalikannya. Manusia juga mudah lupa satu perkara, dalam berkata-kata, biarlah berpada-pada, gunalah akal tika berbicara kerna terlajak kata dan perbuatan, maka kesannya cukup besar pada kehidupan insan itu sendiri.

Buku adalah lakaran masa hadapan generasi muda negara. Ia menjadi platform penulis menyalurkan wadah penaan mereka untuk tatapan dan pengetahuan masyarakat pembaca khususnya pada generasi muda yang membentuk komposisi terbesar khalayak pembaca khususnya genre penulisan kreatif. Justeru, penulis mempunyai tanggungjawab sosial yang cukup besar di dalam menjalankan peranannya menyalurkan karya-karya yang dapat memberi inspirasi, membentuk jatidiri yang mantap juga membina sahsiah diri yang positif. Janganlah dimomokkan mereka dengan naskhah-naskhah yang tidak membina.

Buat penulis, masih ada ruang untuk anda memperbaiki lompang-lompang kekurangan pada mutu karya anda. Anda punyai bakat yang baik dan mampu cemerlang jika digilap dengan baik. Memanipulasikanlah bakat yang ada dengan sebaik mungkin. Banyakkan membaca dan belajar dari penulis-penulis senior yang tersohor. Lontarkan idea hebat yang dapat mengukuhkan industri penulisan kreatif ini agar tidak dipandang sebagai kolam lambakan karya-karya pop @ picisan berstatus rendah. Semoga anda maju jaya dan akan terus gigih berusaha menghasilkan karya-karya yang baik dan hebat di masa akan datang.

7 comments:

  1. cing..aku setuju 110% ngan ko. Ko berjaya menginterperitasi (betul ker ejaan aku ni) apa yang aku rasa bila bace buku ni. Cuma aku tak pandai ler mengatur bicara ayat sepertimu.

    ReplyDelete
  2. alamakk... klau dah mcm ni lambat skit lah nak baca novel ni.
    dah terrbeli.

    ReplyDelete
  3. review yg menepati mindaku 100 persen...

    membaca CKDA membuat aku terfikir benarkan wujud CEO yg blh duduk semeja bersama driver sewaktu membincangkan business *garu kepala*...

    ada juga cerita ala2 hindustan sewaktu heroin beradu tenaga dengan 3 orang pemuda....

    harap penulis agar lebih teliti untuk karya yg akan datang

    ReplyDelete
  4. kak ju'a:
    unsur hindustan ye?...hmmm

    hujan, petir...dummm...banyak gak kan...mesti penulis suka main hujan ni, hehehe

    ReplyDelete
  5. Salam kucc he he he cam biasa kucc punyer preview sama dgn akak punyer citarasa sokong 120% lebih sikit dari kay ha ha ha.
    Yup.....untuk akak AIT @ CKDA...sama jee... terjumpa sedikit scene AIT dlm CKDA....
    Tak ada isi penceritaan yg blh jadi ingatan....
    Jua Hindustan ha ha ha akak tambah lagi cam sinetron Indonesia kat Astro je.....
    Hujan rasanya dlm AIT pun ada adengan hujankan...sorry klu silap..

    ReplyDelete
  6. Bonda Qimi,
    pengisian cite xder...xampuh..kelemahan paling ketara bg saya...
    tiada yg melekat di hati, tersangkut di minda..semua berlalu mcm titisan air hujan di daun keladi...

    Adinda Didi,
    wa sambung ek..kuang kuang kuang..!!

    ReplyDelete
  7. terpaku sejenak masa baca resensi cik tuan rumah ni hihi

    sy xpernah membaca novel pertamanya-AIT, jadi sy xtau bagaimana ceritanya si AIT.
    Tapi kalau mengikut bacaan CKDA, sy rasa ianya biasa2 saja...mungkin sbb pnh jugak menonton 1 drama spt ni di kaca tV di waktu dlu...

    ReplyDelete