Blogger Templates

Sunday, October 12, 2008

CaHaYa Di HuJunG NyaWa



TAJUK BUKU : CAHAYA DI HUJUNG NYAWA
HASIL NUKILAN : MAIZURA MOHD EDERIS
PENERBIT : CREATIVE ENTERPRISE SDN BHD
CETAKAN PERTAMA : 2008
HARGA : RM 22.90
GENRE : DRAMA
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
RESENSI SI UNGU:


Madah pujangga yang menjadikan lautan nan luas sebagai saksi sebuah kehebatan dan keagungan cinta antara 2 insan bergelar lelaki dan perempuan dipasakkan penulis sebagai inti utama sebuah kisah yang dipaparkan di naskhah terbaru beliau ini. Sebuah kisah yang juga menggabungkan elemen cinta, maruah, perjuangan atas sebuah penindasan dan pengkhianatan. Walau ia sebuah kisah percintaan uda dan dara yang "biasa-biasa" aje namun penggarapan yang cemerlang penulis berpengalaman ini dengan menyelitkan elemen plot yang begitu berwarna warni sifatnya membuatkan kisah cinta ini nampak sedikit luar biasa dari biasa.

Saya sukakan cara penulis membina watak Hud Ahmad. Walau dengan serba kekurangan yang sangat nyata, dia tidak sedikit kalah dengan keadaan tersebut. Semangat juangnya cukup mengagumkan maka sememangnya cantik dia dipadankan dengan si Mutiara yang tulus dan mulus hatinya walau berlatar belakangkan sebuah keturunan yang gah kedudukan materialnya. Perwatakan Mutiara @ Tiara cukup sederhana pada awalnya namun keindahan wataknya hanya dapat diserlahkan tatkala dia dipisahkan dari suaminya, Hud. Disini, watak Tiara dibina menjadi seorang wanita yang waja dalam kelembutannya.Cantik sekali. Watak-watak pembantu juga cemerlang dipaparkan penulis. Antara Irna, Aiman, Imran dan Putera saya sukakan watak Imran dan Putera yang antagonis. Persembahan mereka cukup cemerlang maka saya agak kecewa bila watak kedua-dua pemuda ini dibiarkan begitu sahaja tanpa dinoktahkan...mungkin penulis ada strategi yang akan dirangka di masa depan, siapa tahu kan...saya pun berharap begitu...hehehe

Plot kisah ini dibina dengan begitu berwarna-warni dan inilah elemen yang mencantikkan kisah ini. Rentetan dari sebuah cerita ke sebuah sub cerita digarap dengan begitu teliti agak tidak terpesong dari fokus pembaca. Sebagai penulis berpengalaman apatah lagi berpengalaman sebagai penulis skrip drama ( maaf kalau fakta saya terkhilaf) semestinya beliau lebih arif faktor yang dapat mengindahkan perjalanan sesebuah cerita. Di sini lah kemahiran itu diaplikasikan sepenuhnya oleh beliau. Dari sebuah kisah, sebuah cerita yang ringan untuk santapan minda semua lapisan masyarakat penulis berjaya mengekalkan ciri-ciri kemanisan, keindahan perasaan menyintai dan dicintai antara sesama insan hingga elemen ini menjadi tiang penyokong untuk naskhah ini berdiri utuh pada kelasnya yang tersendiri.

Buat penulis, sekalung tahniah. Satu persembahan yang berlainan dalam paparan kisah cinta yang biasa dilonggokkan di pasaran. Buat pembaca budiman, naskhah ini berbaloi menduduki rak buku peribadi anda.

2 comments:

  1. Salam,

    Terima kasih atas ulasan saudari.

    ReplyDelete
  2. wkumsalam maizura..

    terima kasih juga kerna sudi jenguk ke pondok saya ini...

    saya rasa ramai yg berharap watak imran dan putera dikembangkan dlm karya maizura di masa hadapan..2 watak yg cukup menarik utk diterokai.

    ReplyDelete