Blogger Templates

Tuesday, October 21, 2008

NaBiLa & NaBiLa 2


TAJUK BUKU : NABILA & NABILA 2
HASIL NUKILAN : HENDAN YAHYA
PENERBIT : CESB
CETAKAN PERTAMA : 1998 & 2000
HARGA : RM14.90
GENRE : KEKELUARGAAN & ROMANTIK
----------------------------------------------------------------------
RESENSI SI UNGU:


Agak lama barulah saya dapat kedua set lengkap novel Nabila ini. Proses mencari agak sukar bila salinan Nabila sukar saya temui malah di syarikat ia diterbitkan juga telah tiada langsung salinannya. Rata mencari akhirnya ketemu juga di satu laman web yang menjual novel-novel dan saya bernasib baik sebab memang itu satu-satunya salinan yang tinggal...alhamdulillah...dan barulah lega dan bersemangat untuk membacanya.

Kisah yang dipapar dalam Nabila dan sequelnya Nabila 2 bukanlah sesuatu yang baru. Kisah perkahwinan paksa, perkahwinan yang diaturkan, perkahwinan antara 2 darjat sosial yang kemudiannya dilanda badai sudah cukup biasa dengan halwa mata kita sebagai pembaca.Cuma yang membezakan bagaimana karya itu digarap oleh sang penulisnya hingga menjadikan ia sedikit berlainan dan istimewa.Kisah Nabila & Nabila 2 menjadi indah dibaca hasil kecemerlangan penulisnya menggarap tema yang stereotaip dengan teknik penulisan yang berbeza dan ternyata ia seronok dihayati.

Plot cerita tersisip unsur imbas kembali yang nyata digunapakai demi mengguatkan lagi jalan cerita.Daris egi perwatakan, saya agak keliru dengan perwatakan Nabila.Tidak statik.Dia boleh digambarkan dalam 2 sikap yang berbeza dalam satu-satu masa. Berbeza dengan Hadi yang nyata lebih jelas dan telus perwatakannya dari awal hingga akhir. Begitu juga watak Zaki yang dilihat lebih baik dipotretkan oleh penulis.

Saya mengagumi karya-karya penulis ini dan sudahpun membaca karya terbaru beliau, Ku Gapai Kasihmu. Semoga kan terus cemerlang berkarya di persada seni kreatif tanahair.

1 comment: